دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
نوشته شده توسط : پاسخدون

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

تاریخچه

 

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از قدیمی ترین دانشگاه های ایرانه. قدیمی ترین بخش، دانشکده برق این دانشگاهه که امروزه در منطقه سیدخندان تهران واقع شده. البته تو سال ۱۳۰۷ که این دانشکده شکل گرفت نه اسم دانشگاه خواجه نصیر بود و نه اسم دانشکده، برق. هسته اولیه دانشگاه خواجه نصیر دانشکده مخابراتی بود که امروزه با عنوان دانشکده برق اونو میشناسیم. دانشکده مخابرات حدود نیم قرن به فعالیت خودش ادامه داد تا اینکه حدودای سال ۱۳۵۹، ۹ تا مرکز آموزشی با این دانشکده ادغام شدن و اسم مجتمع فنی و مهندسی رو برای خودشون انتخاب کردن. مجتمع فنی و مهندسی ۳ سال با همین نام به فعالیت های آموزشی خودش ادامه داد تا اینکه تو سال ۱۳۶۲ عنوان دانشگاه به خودش گرفت و اسمش دانشگاه فنی و مهندسی شد. این اسم هم دووم زیادی پیدا نکرد و در سال ۱۳۶۷ به نام دانشمند ایرانی مشهور، خواجه نصیرالدین طوسی تغییر نام داد.

زمینه فعالیت

 

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در سال های اخیر به دلایل مختلفی ظرفیت جذب دانشجو های کارشناسی ارشد رو بالا برده. تا جایی که در حال حاضر ۴۰ درصد دانشجویان این دانشگاه دارن تو مقاطع کارشناسی ارشد به بالا تحصیل میکنند. این میتونه یه خبر خوب برای دانشجویان سال آخر کارشناسی باشه که کنکور ارشد رو در پیش رو دارن. آخه خیلی از افراد سال آخری که دارن کنکور ارشد میخونن فقط هدفشون اینه که تو یکی از دانشگاه های پایتخت درس بخونن.

اگر بخش تاریخچه دانشگاه خواجه نصیر رو خونده باشین احتمالا میتونید حدس بزنید که دانشکده های شاخص این دانشگاه کدام است. دانشکده برق با سابقه حدود ۹۰ سال در حال حاضر با سابقه ترین دانشکده این دانشگاهه و یکی از بهترین کادر هیات علمی رو به نسبت بقیه دانشکده ها داره. دانشکده برق خواجه نصیر که زیر پل سیدخندان قرار گرفته، حدود ۴۰ تا آزمایشگاه پژوهشی رو در اختیار دانشجوهاش گذاشته و این برای دانشجویانی که اهل تحیقیق و پژوهش هستند میتونه عالی باشه .دانشکده بعدی که ارزش اینو داره که به طور خاص اسمش آورده بشه و یه توضیحی در موردش بدم دانشکده هوافضاست. این دانشکده با همکاری هایی که با دانشگاه تکنولوژی هوافضا مسکو (MATI) داره کمی از سایر دانشکده های این دانشگاه سبقت گرفته. این همکاری ها عمدتا تو زمینه برگزاری دوره مشترک و فعالیت های پژوهشیه.

راه های دسترسی

 

متاسفانه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی مثل خیلی از دانشگاه ها چندتا دانشکده تو نقاط مختلف تهران داره و همین باعث یه مشکلایی برای دانشجوها شده. مثلا دانشکده مهندسی مکانیک، صنایع و مواد حوالی میدون ونک و دانشکده برق تو محله سیدخندان و دانشکده هوافضا و علوم پایه تو منطقه خاک سفید قرار گرفته. شما ممکنه دانشجو مهندسی مکانیک باشین و در میدون ونک کلاس داشته باشین و کلاس بعدیتون برای مثال تربیت بدنی باشه که محل برگزاری کلاس هاش سید خندانه و همین میشه که شما مجبور میشید باعجله تو این شلوغی تهران اینور و اونور برید.

به هر صورت نمیشه مسیر مشخصی رو برای این دانشگاه بیان کرد چون خیلی به این وابستگی داره که چه رشته ای رو انتخاب میکنید. اما به طور کلی بدونید که دانشکده های ونک و سید خندان و میرداماد به خاطر داشتن پایانه های تاکسی رانی، خوش مسیرند. اما دانشکده علوم پایه و هوافضا که تو شرق تهران قرار گرفتن کمی دسترسی بهش سخته و ممکنه اذیت شین مخصوصا اگه خودتون ماشین یا موتور ندارین.

رتبه بندی دانشگاه

 

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی هم مثل خیلی از دانشگاه ها رتبه های مختلفی به خودش دیده. حتی تو همین سال های اخیر. البته بد نیست بدونید که به طور کلی این دانشگاه در رتبه بندی های اخیر خودش نزول چشم گیری داشته اما همچنان جز بهترین دانشگاه های صنعتی قرار میگیره. مثلا در رتبه بندی دانشگاه های صنعتی رتبه ۵ ام و در رتبه بندی تولید علم بین دانشگاه های مختلف با ۶۱۷۳ مقاله رتبه ۱۸ ام رو به خودش اختصاص داده. ذکر این نکته هم خارج از لطف نیست که در برخی از رتبه بندی ها، معیار وسعت و یکپارچگی دانشگاه وزن بالایی نسبت به عواملی مثل تعداد دانشجو و تعداد مقالات پیدا میکنن. و چون این دانشگاه تیکه تیکه است برای همین توی این جور رتبه بندی ها جایگاه خوبی نداره.

حرف آخر

 

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از جمله دانشگاه هاییه که تغییرات مدیریتی کمی به نسبت بعضی از دانشگاه ها داشته و همین موضوع میتونه خوب یا بد باشه. مثلا تو این دانشگاه طرح تفکیک جنسیتی از همون اول خیلی قوی اجرا نشد و بعد از منحل شدن این طرح هم شیوه برگزاری کلاس ها تغییر چشم گیری نکرد. کلا برنامه های درسی تا یه حد زیادی توش مشخص بودند. اما تو همین دو سه سال گذشته تغییرات اساسی داره شکل میگیره یه نمونه اش جذب اساتید جوون و قویه تا جایی که توی بعضی از دانشکده ها مثل دانشکده مهندسی صنایع پنج تا استاد جدید استخدام شدن. شاید دلیلش تغییر ریاست دانشگاه بود که  تو سال ۱۳۹۲ اتفاق افتاد. این تغییرات و البته فعالیت های زیادی که انجمن های علمی این دانشگاه از قبیل برگزاری دوره های مختلف، همایشات کارآفرینی، چاپ مجلات و … باعث شده که افرادی که علاقه مند به فعالیت های دانشجویی خارج از موضوعات درسی هستن به این دانشگاه سوق پیدا کنن.

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی توسط پاسخدون





:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 مرداد 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: